Categorieën
Smart Cities

Flexibel vervoer

Er komen steeds meer mogelijkheden van flexibel vervoer.

Eind vorig jaar is Brengflex gestopt. Dat was een test met flexibel openbaar vervoer in Gelderland. De reden: te weinig mensen gebruikten het.

Als we na de coronacrisis niet allemaal weer massaal in de file willen staan, zijn er allerlei vormen van flexibel vervoer. De makkelijkste blijft de fiets. Inmiddels is de elektrische fiets niet meer weg te denken. Maar hij wordt nog te weinig gebruikt als alternatief voor de forenzenauto.

Forenzen met de auto te duur en inefficiënt

Van de woon-werkafstand wordt 77 procent per auto afgelegd, 10 procent met de trein en 6 procent met de fiets. In Nederland is de gemiddelde rit 19 km. En voor ritten onder de 25 km is de auto eigenlijk een te duur en inefficiënt vervoermiddel. De CO2-uitstoot van wegverkeer is 16 procent van alle emissies, want 80 procent van de auto’s rijdt op benzine.

Toch flexibel openbaar vervoer

Dus hoe kan dan een test met flexibel openbaar vervoer mislukken?

Dat is gelukkig niet overal zo. In Noord-Brabant rijdt Bravoflex. Afhankelijk van de gemeente, rijden er bussen op bestelling, vaste bussen in het weekend en op feestdagen. Soms moet u naar een halte toe, maar u kunt de bus ook op een andere plaats bestellen.

Bekijk de video voor Moerwijk hier.

Bravoflex Moerwijk

Syntusflex, in de provincie Utrecht biedt flexibel openbaar vervoer aan, dat een half uur van tevoren besteld moet worden. Dat kan telefonisch of via de app. Abonnementen zijn geldig.

Qbuzz in de Drechtsteden biedt drie vormen van flexibel openbaar vervoer aan. De bestelBuzz is vervoer dat alleen op aanvraag rijdt, zonder vaste vertrektijden. U moet 25 minuten van tevoren bestellen. U reist naar de dichtstbijzijnde halte van waaruit het OV vertrekt. Zij zorgen dat u op tijd bent voor de overstap. Wanneer u niet zelfstandig naar de halte kunt komen, dan is er de Deur-Halte Taxi. U wordt thuis opgehaald en naar de dichtstbijzijnde OV-halte gebracht om daar over te stappen op het openbaar vervoer. En E-wheels, een elektrische shuttle, brengt u van en naar de dichtstbijzijnde halte binnen de wijk of de aangrenzende wijk.

Is er iets voor zzp-ers?

In Leidschendam-Voorburg is een groot aantal inwoners als zzp-er actief. Het gebruikelijke vervoermiddel blijft voor hen de auto. Dat is voor sommigen een reizend kantoor geworden. Voor anderen lijkt het meer op een reizend fastfood-restaurant.

In heel Nederland zijn er zo’n 1,2 miljoen zzp-ers. Voor hen is flexibiliteit heel belangrijk. Daarom de voorkeur voor de auto. Omdat het er zoveel zijn, beginnen steeds meer bedrijven kansen te zien. Die bedrijven bieden zogenaamde mobiliteitskaarten aan. Dat zijn alles-in-één-kaarten die toegang bieden tot verschillende vervoermiddelen. Shuttle.nl is zo’n bedrijf, dat adverteert met een kaart voor auto, fiets, openbaar vervoer en zelfs de taxi, en ook parkeren, tanken en elektrisch laden (Ik heb hier geen aandelen in, maar het was een van de volledigere aanbieders die ik zo snel trof).

Mijn voorkeur blijft met de fiets naar het werk te kunnen. Ik heb maar één keer meegemaakt dat ik letterlijk water in mijn schoenen had staan.


Oud-wethouder Floor Kist schrijft voor Vlietnieuws.nl columns over ‘smart cities’. Het gebruik van technologie, internet en data om maatschappelijke vraagstukken te helpen oplossen. Of het nu gaat om zorg, onderwijs, verkeer, wonen, luchtkwaliteit er komen steeds meer technologische aanpakken op ons af. In deze columns wil hij u graag meenemen in de mogelijkheden, wenselijkheden en onwenselijkheden van dit soort ontwikkelingen. Dan kunnen we daar met z’n allen een goed gesprek over voeren, voordat het ons gewoon overkomt.